Virkatodistuksen tilaaminen

MUUTOS 1.3.2022 alkaen.  Seuraavien seurakuntien virkatodistukset, sukuselvitykset, sukututkimukset ja avioliiton esteiden tutkinta tilataan Espoon aluekeskusrekisteristä:

• Karjaan seurakunta (tämä sisältää Mustion seurakunnan)
  • Karjaan suomalainen seurakunta
  • Pohjan seurakunta
  • Pohjan suomalainen seurakunta
  • Raaseporin suomalainen seurakunta

Espoon aluekeskusrekisterin yhteystiedot ja tilausohjeet (sivusto avautuu uuteen välilehteen)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Seuraavien seurakuntien  virkatodistustukset sekä sukututkimukset ja -selvitykset tilataan Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisteristä (muutos tullut voimaan 1.9.2021):

• Tammisaaren seurakunta
  • Bromarvin seurakunta
  • Tenholan seurakunta
  • Snappertunan seurakunta

Rannikon ja Ahvenanmaan keskusrekisterin yhteystiedot ja tilausohjeet (sivusto avautuu uuteen välilehteen)

Mikä on virkatodistus?

Virkatodistus on asiakirja, jolla luovutetaan tietyn henkilön tietoja Suomen evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsenyyden ajalta. Tiedot perustuvat kirkonkirjoissa oleviin tietoihin.

Virkatodistuksen antaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta, kuten perunkirjoitusta, perinnönjakoa tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita. Virkatodistuksen tietosisältö on sidottu käyttötarkoitukseen.

1) Virkatodistus itsestäni (ns. elossaolotodistus) sisältää vähintään seuraavat tiedot: henkilötiedot, kotikunta, siviilisääty ja seurakunta.

2) Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus vainajasta on virkatodistus, jolla todistetaan vainajan perilliset ja tarvittavat muuttotiedot.
Sukuselvityksiä tarvitaan muun muassa perunkirjoituksissa, kiinteistökaupoissa ja lainhuudatuksissa.

Sukuselvitys on eri asia kun sukututkimusLinkki avautuu uudessa välilehdessä