Hautajaiset

Läheisen ihmisen kuollessa suru varjostaa arjen. Myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Luopumisen hetkellä voimme jättää oman ja kuolleen läheisenkin elämän suurempiin käsiin. Jeesuksen kautta meillä on toivo jälleennäkemisestä.

Surun keskellä tärkeää on läheisten tuki. Myös seurakunnan työntekijät auttavat mielellään niin hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa kuin muunkinlaisessa tuen tarpeessa.

Hautajaiset antavat tilan yhdessä suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen. Seurakunnan siunauskappeleissa, kirkoissa tai haudalla yhteisestä ajasta kiitollisena läheinen saatetaan ja siunataan hänen viimeiselle matkalleen. Kristillisessä hautaansiunaamisessa poisnukkunut läheinen voidaan hyvästellä tutuin virsin ja raamatunkohdin. Pappi siunaa poisnukkuneen haudan lepoon. Yhteisessä rukouksessa pyydetään voimaa kaipaukseen ja suruun.

Toimitusvaraukset tehdään kirkkoherranviraston kautta. Pääsääntöisesti hautaansiunaamiset ajoittuvat perjantaihin ja lauantaihin. Tilaisuuden tarkemmista yksityiskohdista sovitaan papin kanssa henkilökohtaisessa tapaamisessa ennen toimitusta.

Hautaan siunaamisen jälkeen omaiset voivat järjestää muistotilaisuuden seurakunnan tiloissa, muussa tilassa tai kotona.

Surun keskellä on asioitava lukuisten tahojen kanssa ja tehtävä isoja päätöksiä aikana, jolloin voimia on kaikkein vähiten.

Suomi.fi -sivuston Läheisen kuolema -opasLinkki avautuu uudessa välilehdessä ohjaa ihmisiä eteenpäin askel kerrallaan.

Oppaan sisällön tuottamiseen on osallistunut laaja joukko viranomaisia, järjestöjä ja muita toimijoita. Yhteistyössä mukana ovat:  Asianajajaliitto, Digi- ja väestötietovirasto, Eläketurvakeskus, Kela, Kirkkohallitus, Maanmittauslaitos, Nuoret Lesket ry, Oikeusministeriö, Poliisi, Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry, Surevan kohtaaminen -toiminta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, Ulkoministeriö, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE ja Verohallinto.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Nainen kyykyssä haudalla.

Läheisestä luopumisen hetki on raskas. Se muistuttaa myös oman elämän rajallisuudesta. Jeesuksen sanoman kautta meillä on kuitenkin toivo jälleennäkemisestä. Voimme siis jättää oman ja kuolleen läheisenkin elämän suurempiin käsiin.

Hautajaiset ja suru -sivustolleLinkki avautuu uudessa välilehdessä