Tietoa rippikoulusta

Rippikoulu on noin puolen vuoden mittainen kokonaisuus, jonka aikana pohditaan elämän ja uskon asioita sekä etsitään aineksia hyvään ja täysipainoiseen elämään. Rippikoulun tarkoituksena on auttaa nuoria ymmärtämään ja elämään todeksi sitä uskoa, josta hän on kasteessa tullut osalliseksi.

Rippikouluun sisältyy rippikouluryhmän yhteisiä tapaamisia, messukäyntejä ja teemapäiviä sekä oman valinnan mukaan joko päivärippikkoulu tai kaksi leirijaksoa: aloitusviikonloppu keväällä ja kesäleiri Rosvikin leirikeskuksessa.

Rippikouluun voivat osallistua kuluvana vuonna 15-vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat nuoret, jotka eivät ole siihen aikaisemmin osallistuneet. Rippikouluun voivat osallistua myös ne nuoret, jotka eivät kuulu kirkkoon tai joita ei ole kastettu.

Rippikoulusta tiedotetaan kirjeellä, joka jaetaan syksyllä kotiin niille, jotka täyttävät ensi vuonna 15-vuotta ja ovat seurakuntamme jäseniä.
Aikaisemmin 15-vuotta täyttäneet ja ne jotka eivät kuulu Raaseporin suomalaiseen seurakuntaan, saavat halutessaan tiedotteen kirkkoherranvirastosta tai rippikouluvastaavalta.

Rippikoulut 2024

Vuoden 2024 rippikoulut ovat alkaneet ja hyvässä vauhdissa.
Jos haluat lisätietoja tai mietit vielä mukaan lähtöä, ota yhteytta nuorisopastoriin.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Rippikoulut 2025

Vuoden 2025 rippikouluista tulee lisätietoa myöhemmin.
Ilmoittautuminen ja infotilaisuus näistä tapahtuu syksyn 2024 (syys-lokakuun) aikana.

Kolme nuorta pöydän ääressä Raamattu kädessään.
maisema leirikeskuksesta

Rippikouluryhmät 2024

Rippikoulujen infokirjeet on postitettu koteihin viikolla 40

Päivärippikoulu:
Aloitusviikonloppu 20. - 21.4.2024 Karjaan seurakuntakodissa
Kesän päiväjakso 5. - 8.6.2024 Karjaan seurakuntakodissa
Konfirmaatio 9.6.2024 kello 14 Karjaan kirkossa

Rosvik1:
Aloitusviikonloppu 1. - 3.3.2024 Rosvikin leirikeskuksessa
Kesän leirijakso 1. - 6.7.2024 Rosvikin leirikeskuksessa
Konfirmaatio 7.7.2024 kello 14 Karjaan kirkossa

Rosvik2
Aloitusviikonloppu 22. - 24.3.2024 Rosvikin leirikeskuksessa
Kesän leirijakso 15. - 20.7.2024 Rosvikin leirikeskuksessa
Konfirmaatio 21.7.2024 kello 14 Karjaan kirkossa

Erityisrippikoulu Vihdin Riuttarannassa
Tutustumisviikonloppu 13. - 14.1.2024. Leiri 4. - 8.6.2024 ja
konfirmaatio sunnuntaina 9.6.2024 kello 14 Vihdin kirkossa.
Erityisrippikoulun lisätiedot ja ilmoittautumiset:
Sanna Ylä-Jussila, kehitysvammaistyön pastori, Uusimaa, sanna.yla-jussila@evl.fi, puh. 040 835 2088

Muualla rippikoulun käyvät nuoret
Jos käyt rippikoulun jossain muualla kuin omassa kotiseurakunnassasi,
ilmoitathan tästä nuorisopastorille.
Näin tiedämme infota sinua kotiseurakuntaan tutustumisesta ja saat rippikouluraamatun.

Rippikouluihin ilmoittautuminen vuodelle 2024 on päättynyt ilmoittautuminen on päättynyt.

Jos rippikoulu mietityttää tai mietit ennätätkö vielä mukaan, ota yhteyttä seurakunnan nuorisopastoriin, Hanna Pitkänen, hanna.pitkanen@evl.fi.

Ulkoläksyt

Rippikoulun jännittävin juttu monelle on ulkoläksyjen opettelu. Se kun kuuluu asiaan, mutta vaikuttaa aluksi valtavalta haasteelta. Raaseporissa ulkoläksyjä opetellaan yhteensä kuusi kappaletta; Uskontunnustus, Isä meidän, 10 käskyä, Herran siunaus ja Pienoisevankeliumi ja näiden lisäksi yksi vaihtuva ulkoläksy.

Ulkoläksypaperin rippikoululainen saa rippikoulunsa ohjaajalta aloitusviikonlopun aikana. Niihin voi tutustua etukäteen sivun alareunassa olevista linkeistä.

Toiset oppivat parhaiten lukemalla, toiset kuulemalla ja toiset vaikka itse tekemällä. Alta löytyy myös linkki ulkoläksyjen ääneen luettuihin versioihin.
Tämä onkin hyvä: ulkoläksyt tulee osata niin että ne pystyy lausumaan yhteen ääneen.
Ideasta ja ajatuksesta kiinni pääseminen on tärkeää, ei aina täysin tarkka sanamuoto (vaikka näitä onkin pitkään ja hartaasti aikoinaan mietitty).

Värityskuvat ulkoläksyistä on saatavissa rippikoulun ohjaajalta rippikoulun kuluessa. Ne löytyvät myös tuolta aivan sivun lopusta.