Sankarihautausmaat

Raaseporin seurakuntayhtymän hallinnassa on yhteensä 7 sankarihautausmaata.

Ne sijaitsevat kirkkojen välittömässä läheisyydessä, paitsi Karjaan sankarihautausmaa sijaitsee Karjaan Pyhän Olavin hautausmaalla sekä Tammisaaren sankarihautausmaa sijaitsee Tammisaaren uudella hautausmaalla.

Bromarvin kirkon sankarihautausmaa

Kirkkomaalle on siunattu 24 sankarivainajaa. Sankarimuistomerkin on suunnitellut arkkitehti Arne Rancken 1950 luvun alussa.

Karjaan Pyhän Olavin kappelin sankarihautausmaa

Kirkkomaalle on siunattu 68 sankarivainajaa. Sankarimuistomerkin suunnitteli kuvanveistäjä Gunnar Forsström. Se on paljastettu pyhäinpäivänä 6.11.1949. Sankarihautausmaan on suunnitellut arkkitehti Kaj Eklund*

*Lähde: Västra Nyland lehdet1948-1949

Mustion kirkon sankarihautausmaa

Kirkkotarhaan on siunattu 24 sankarivainajaa. Sankarimuistomerkin, joka paljastettiin kirkon restauroinnin jälkeisen vihkimisen yhteydessä 27.11.1949, on suunnitellut todennäköisimmin Gunnar Forsström. Hän suunnitteli myös kirkon restauroinnin. Sekä sankarihautajen että kirkon uudelleen vihkimisen toimitti piispa Max von Bonsdorff (lähde Västra Nyland 29.11.1949).

Pohjan kirkon sankarihautausmaa

Kirkkomaalle on siunauttu  72 sankarivainajaa, joista 32 tuntematonta. Sankarimuistomerkki on paljastettu 15.5.1949. Sen suunnitteli arkkitehti Toivo Jäntti*ja ilmeisesti kohokuvat ovat kuvanveistäjä Tea Helenelundin suunnittelemia.

*lähde Andreas Lahtivuori: Krigets offer i Karis och Pojo, Karis 2005

Snappertunan kirkon sankarihautausmaa

Kirkon viereen on siunattu 32 sankarivainajaa. Sankarimuistomerkin ja sankarihautausmaan on suunnitellut Arne Rancken. Muistomerkin paljastusjuhla oli 1.8.1948. Paljastuspuheen piti kirkkoherra von Essen.

Tammisaaren uuden hautausmaan sankarihautausmaa

Hautausmaahan on siunattu 67 sankarivainajaa. Sankaripatsaan "Uusi Elämä" suunnittelivat Gunnar Elfgren ja Bengt Mattson. Patsas paljastettiin 18.5.1952. Sankarihautausmaan suunnittelivat arkkitehdit Aili ja Niilo Pulkka.

Tenholan kirkon sankarihautausmaa

Kirkon vierustan sankarihautaan on siunattu 71 sankarivainajaa, joista 2 tuntematonta. Sankaripatsas on kuvanveistäjä Viljo Savikurjen veistos, jonka paljastusjuhla oli 22.8.1948, paljastuspuheen piti pastori Folke Winqvist.

Lisätiedot:
Hautatoimenpäällikkö Charlotta Laukkanen
puhelin 0400 540 022, charlotta.laukkanen@evl.fi

Linkkejä

Sankarihautausmaat- sivustoLinkki avautuu uudessa välilehdessä