Yhteisvastuukeräys 2024 auttaa nuoria

TIEDOTE 2.2.2024

YHTEISVASTUUKERÄYS 2024 AUTTAA NUORIA

Valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys käynnistyy 4.2.2024. Tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksellä autetaan nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä, ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 prosenttia kokee yksinäisyyttä, eikä joka neljännellä nuorella ole porukkaa, johon kokisi kuuluvansa tai yhtään läheistä ystävää.

Vuoden 2024 Yhteisvastuu-piispana toimii Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka. Hän korostaa aikuisten vastuuta nuorten yksinäisyyden ja syrjäytymisen vähentämisessä: On tärkeää estää kiusaamisen ja ulkopuolelle sulkemisen yleistyminen nuorten keskuudessa ja tunnistaa tilanteet, joissa nuori jää ulkopuolelle, piispa Hintikka sanoo.

Yhteisvastuukeräys auttaa nuoria sekä Suomessa että maailmalla. Tuotosta ohjataan 40 prosenttia HelsinkiMissiolle ja Suomen evankelis-luterilaisille seurakunnille nuorten hyväksi tehtävään työhön. Maailman katastrofialueiden nuorten auttamiseen suunnataan 60 prosenttia tuotosta. Apu menee perille Kirkon Ulkomaanavun työn kautta.

Raaseporin suomalaisen seurakunnan Yhteisvastuukeräys-tilaisuuksia ovat muun muassa:

- Kynttilänpäivän messu sunnuntaina 4.2. klo 13 Tammisaaren kirkko, Yhteisvastuukeräyksen-starttitilaisuus!

- Laskiaissunnuntain 11.2. messu klo 14 Karjaan kirkossa ja laskiaisrieha kirkon läheisyydessä noin klo 15

- Pohjassa Postillan ystävänpäivä keskiviikkona 14.2. klo 9.30-14

- Yhteislaulua Yhteisvastuulle -konsertti ja kahvit 6.4 klo 14 Pohjan seurakuntakodilla

Lisätiedot: diakoni Nina Fabritius-Ylitalo, nina.fabritius-ylitalo@evl.fi.

Osallistumalla ja lahjoittamalla autat nuorten hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Lämpimästi tervetuloa tilaisuuksiimme!

Raaseporin suomalainen seurakunta,

Katri Grönroos, vt.kirkkoherra