Vaalitiedote 21.11.2022

Seurakuntavaalien tulos on vahvistettu - onnea uudet luottamushenkilöt

Raaseporin suomalaisen seurakunnan vaaleissa valittiin uudet luottamushenkilöt seuraavalle nelivuotiskaudelle 2023-2026. Seurakuntaneuvostoon valittiin 12 varsinaista jäsentä ja 6 varajäsentä. Seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon valittiin 8 varsinaista jäsentä sekä 6 varajäsentä. Kaikista ehdokkaista kymmenen ehdokasta oli seurakuntavaaleissa ehdokkaana ensimmäistä kertaa. Vaalin lopullinen tulos vahvistettiin vaalilautakunnan kokouksessa 21.11.2022 klo 17.

Seurakuntamme vaaleissa äänestysprosentti oli 8 %. Ennakkoäänestysprosentti oli 71,4 %. Nuorten 16-17-vuotiaiden äänestysprosentti oli 7,5 %. Varsinaisena vaalipäivänä sunnuntaina 20.11.2022 klo 11-20 äänestyspaikkana oli Karjaan seurakuntakoti, ja ennakkoäänestysaikana 8.-12.11.2022 äänestyspaikkoja oli useita ympäri Raaseporia.

Valitut luottamushenkilöt yhteiseen kirkkovaltuustoon

Juha Valta
Helena Hyvönen
Marja Veteläinen

Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt vaikuttavat monin tavoin seurakuntamme tulevaisuuteen: he päättävät monista keskeisistä hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista seuraavana nelivuotiskautena, kuten kirkollisveroprosentista, rakennushankkeista, avustuksista, työntekijävalinnoista, toiminnan painotuksista ja seurakunnan tilojen käytöstä. Luottamushenkilöt valitsevat myös edustajat kirkon ylimpään päättävään elimeen Kirkolliskokoukseen, joka päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä.

Lisätietoja valituista luottamushenkilöistä ja vaaleista kerrotaan seurakuntamme nettisivuilla ja seurakuntavaalit.fi -sivustolla.

Katri Grönroos, vt. kirkkoherra

katri.gronroos@evl.fi, puh. 044 300 3611